Het normale verloop van de taalontwikkeling

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” dimension_margin=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][fusion_text]

Het normale verloop van de taalontwikkeling

Het normale verloop van de taalontwikkeling

0 tot 1 jaar

Hoewel de meeste baby’s hun eerste woordje rond één jaar zeggen, beginnen ze direct na de geboorte al te leren wat communicatie is. Dat gebeurt in de preverbale (of prelinguale) periode (van 0–1;0 jr). Dit is de periode voor het verschijnen van de eerste woorden. Je kan al aan het kind merken wat het wil door goed te kijken naar de bewegingen, gezichtsuitdrukkingen en het stemgebruik . De grondbeginselen van zowel communicatie als beurtwisselen ontwikkelen zich in dat eerste jaar. Deze zijn de basis voor de verdere taalontwikkeling.

1 tot 2 ½ jaar

In de vroeglinguale periode (1;0–2;6 jr), volgen de eerste woordjes en de korte zinnetjes, waarbij het kind de vaardigheden verkent om zich verbaal (met woorden) te uiten. Het kind gebruikt van de zinnetjes doorgaans alleen nog maar de belangrijkste woorden. Hierdoor kunnen de uitingen soms verschillende dingen betekenen, zoals ‘mama fiets’: ‘dit is mama’s fiets’, of ‘mama zit op de fiets’ Of ‘mama, ik wil met de fiets’. Door met je kind in gesprek te gaan, leert het kind de uitingen duidelijker te maken en beter af te stemmen op de situatie.

2 ½ tot 5 jaar

Daarna komt de differentiatiefase (2;6-5;0 jr), waarin zinnen langer worden en de grammatica zich verder ontwikkelt. Foutjes ten aanzien van vervoegingen en meervoud zijn normaal in deze fase.

Vanaf 5 jaar

In de voltooiingfase (vanaf 5;0 jr), wordt de basis die in de vorige fases is gelegd verder uitgewerkt en vloeit het taalgebruik bijna ongemerkt uit in de volwassen taal. Vrijwel alles wat het kind vertelt, is door iedereen goed te volgen.

Terug

Problemen in de taalontwikkeling

Meertaligheid

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]